top of page
  • Skribentens bildUlrika Norell

5 tips för att få en superbra inkallning

För många år sedan, innan jag blev instruktör och hundtränare, hade jag en hel del problem med inkallningen...


Det var ungefär samma mönster varje gång jag gick ut med min hund. När jag kopplade loss honom rusade han okontrollerat fram och tillbaka och luktade på allt som kom i hans väg. Jagade allt som gick att jaga – katter, ekorrar, småfåglar. You name it… Han sprang ikapp andra hundar. I bästa fall var den andra hunden snäll och inget hände. I värsta fall, ja då var inte den andra hunden så snäll…


Så jag brukade ropa jag på min hund när han sprang iväg. Men han vände inte. Då jag ropade igen. Ingen reaktion. Inte ens en liten vinkling på ena örat. Jag ropade igen. Höjde rösten. Fortfarande ingen reaktion. Jag ropade ännu högre med arg röst och började gå mot min hund som då skuttade undan och tycktes säga ”Äntligen blev det fart på dig! Nu leker vi tagen matte!” och satte sedan fart ifrån mig. Gärna alldeles utom räckhåll.


Så småningom lät han mig fånga honom, men först när han tröttnat på leken och kunde tänka sig att gå hem och få mat. Jag vet inte, men du kanske känner igen dig?


Det tog några år innan jag kände att jag började bemästra konsten att få en hund att komma när jag ropade.


Det började med att jag funderade kring varför han inte ville komma? Efter ett inte så smickrande långt tag kom jag på att det kanske hade att göra med att jag inte var så rolig? På kurser sa instruktörerna åt mig att jag skulle träta på hunden när den kom efter att den varit ”på tur” på egen hand.


Men något inom mig sa att det kanske inte var den bästa metoden?


Där var jag inne på ett bra spår!


Jag var på en föreläsning med Anders Hallgren i samma veva som jag började fundera kring det här. Han sa ungefär så här:


När vi ropar ”Hit!” stannar våra hundar där de är och börjar se sig omkring, spanar efter vad det är som gör att vi ropar på den. Ordet hit betyder i det här läget inte spring till matte utan ”Hund - I - Terrängen”.


Huvudet på spiken - ett mycket talande uttryck tycker jag! Jag ser verkligen situationen framför mig. Hunden spejande omkring sig för att upptäcka vad jag sett 😊


Det vi oftast gör fel när vi kallar in våra hundar är att vi


1. Kallar bara in hunden när vi ser något annat dyka upp, tex en hund, ett rådjur etc


2. Vi kallar alltid in den när den gör något kul tex jagar en katt badar i havet etc


3. Vi kopplar upp hunden direkt den kommer till oss


4. Vi kanske till och med skäller på den för att den inte kom på en gång


Vi sätter ju stopp för alla roliga saker!


Hade jag varit hund hade jag också slagit dövörat till och fortsatt med mitt.


Så vad ska man göra då för att få en bra inkallning?


Ja, vi behöver vara roligare. Hur är man roligare då?


Jo, vi har belöningar som våra hundar tycker om. Jag menar verkligen tycker om.

Riktigt smaskigt godis och jätteroliga leksaker är nödvändiga.


Om inte min hund gillar köttbullar, då är inte köttbullar en bra belöning för honom.


Jämför om du blir bjuden på middag för att fira en framgång. Du ser framför dig din favoritmat. Du kommer dit och de serverar det absolut värsta du vet. Det blev ju ingen belöning för din prestation. Chansen att du går dit på middag igen för att fira något blir mindre, eller hur?


Om du inte vet vad din hund gillar måste vi ta reda på det. Presentera olika godbitar och se vad han/hon gillar. Prova dig fram med olika leksaker och lekar, vad gillar han/hon bäst?


För att få en riktigt superbra inkallning behöver vi:


1. Lära hunden vad ordet ”Hit” betyder.

Börja med att säga ”Hit” varje gång hunden redan är på väg mot dig, i alla situationer, och belöna när den kommer till dig. Gör övningen successivt svårare ju duktigare hunden blir.


2. Belöna Varje Gång hunden kommer på inkallning!

Var noga med att belöna med något den verkligen gillar. Engagera dig i belöningarna! Det är ofta inte tillräckligt att bara räcka fram en boll eller korvbit. Lägg in dig själv i belöningarna, visa att du blir glad och lek! Ha riktigt goda godbitar och ge flera bitar. Gör en grej av att ge flera stycken. Lek med hunden. Lägg din själ i att göra leken så rolig som möjligt för din hund.


3. Visa din hund att det är häftigt att komma när du ropar.

Skapa positiva känslor! Träta inte på den för att den inte kom direkt. Börjar vi träta på hunden skapar vi osäkerhet och olust. Först ropar vi och sedan när den kommer får den trät… Jag skulle inte tycka att det var så kul och springa till mig. Nej, belöna bättre än förra gången istället. Men akta dig för att muta. Du ska inte hålla upp belöningen och muta hunden att komma, belöningen kommer fram när hunden kommit till dig utan att se vad du har.


4. Koppla inte upp hunden varje gång.

Låt den springa iväg igen efter belöningen. Om vi alltid kopplar upp hunden lär den sig snabbt att inte komma hela vägen fram eller att inte komma alls. Den vill ju fortsätta springa lös. Variera gärna hur du gör. Koppla upp ibland en liten stund och låt därefter hunden springa fritt igen och kalla in den flera gånger utan att koppla upp den.


5. Kalla in massor av gånger varje promenad.

Utan annan anledning än att träna inkallning.

Hundar älskar att springa fritt och undersöka omvärlden. Låt din hund göra det, men se till att den får massor av chanser att komma till dig och få belöning.


Var rolig.


Ha full fest när din hund kommer.


Lek med favoritleksaken, fira med det godaste godiset.


Lek roliga lekar och låt sedan din hund få lite mer frihet och springa lös.


Ropa på den igen och ha ett nytt litet party tillsammans.



När du tränat tillräckligt många gånger kommer hunden att ”se” detta för sitt inre när den hör ditt ”Hit!” och komma rusande i full fart. Sluta inte belöna hunden för att den kommer när du ropar.


Massor av träning när det inte är allvar kan rädda en situation på liv och död eftersom du satt in så mycket på inkallningskontot att hunden inte tvekar när du ropar utan springer till dig så fort den kan.


112 visningar0 kommentarer
bottom of page