top of page
  • Skribentens bildUlrika Norell

Bloggserie: Bygg en hållbar relation med din hund!

Del 1: Lita på mig!

Flockdjur

Grunden i alla goda relationer är trygghet. Utan trygghet finns det inget att bygga vidare på i en relation. Djur som lever i olika sociala konstellationer är beroende av relationer till andra individer inom samma art. Hundar och människor är båda flocklevande däggdjur, vilket innebär att vi många gånger har liknande behov.


Vi behöver andra för att må bra. I Sverige lever lite drygt 38% i ensamhushåll (hushåll bestående av en enda person, källa: SCB). Enligt 1177.se anses ensamhet vara dubbelt så farligt för hälsan som fetma och risken för psykiska problem ökar. Våra hundar skiljer sig inte från oss när det gäller behovet av andra. Många hundar utvecklar problembeteenden utifrån att de inte känner sig trygga av olika anledningar, tex separationsångest.


Hundar är ett flockdjur med ett stort behov av att få vara med sin flock, de mår inte bra av att vara ensamma långa stunder. De behöver få känna att de tillhör familjen och får vara där familjen är. Är hunden ensam delar av dagen är det ännu viktigare att den inkluderas i familjen när ni är hemma, att den får känna att den hör till.

Skäm bort din hund!


Visa hunden att du är snäll och tycker om den, ju mer fysisk kontakt du ger hunden desto lugnare blir den.


Fysisk kontakt inger lugn, det finns studier som visar att oxytocin (må-bra-hormon) utsöndras vid fysisk kontakt som tex kramar och smekningar mellan människor och mellan människor och djur. När du smeker/klappar din hund utsöndras oxytocinet både i dig och i din hund, det bygger ett band mellan er och hunden får en god känsla i kroppen precis som du får.


De flesta människor sätter automatiskt ner handen när en hund kommer fram och klappar den och många hundar utnyttjar detta till fullo. Du har säkert varit med om att din hund någon gång knuffat in huvudet under din hand eller haka. Mina har oavsett ras haft den vanan att de kommit fram och stoppat in huvudet under min hand och knuffat upp handen. Helt omöjligt att missförstå vad de vill i det läget 😊


När du kelar med en valp/hund lägger du grunden för en trygg relation. Med vänlig kroppskontakt och närhet är det så mycket lättare att bygga upp ett förtroendekapital mellan er.


Att låta hunden sova i närheten av någon i familjen/hela familjen är även det ett enkelt sätt att inkludera sin hund i flocken och ge den trygghet. Hundar söker sig till varandra, men har familjen bara en hund har ju hunden “bara” sina människor och är i så mycket större behov av dem.


Låt hunden vara med familjen tex när ni äter middag, den kanske kan få ligga under bordet eller någon annan plats i köket/matrummet när ni äter så slipper den känna sig utanför.


Jag har genom åren fått många frågor kring hundar som utvecklat problembeteenden just kring familjens måltider, de har tex skällt, gnällt, krafsat, rivit ner saker etc. De beteendena har upphört när ägarna har låtit hundarna vara med i samma rum där resten av familjen suttit och ätit.


Om vi tittar på de situationerna utifrån hundens perspektiv är det ganska solklart, alla sitter runt ett bord och äter och har trevligt, men hunden får inte vara med. I det läget skulle i varje fall jag göra allt som stod i min makt för att påkalla uppmärksamhet “jag vill också vara med!” Den typen av situationer är enkla att göra något åt och resultaten brukar vara snabba. Många gånger (men inte alltid) har problembeteenden i hemmet att göra med att hunden känner sig utestängd från familjens aktiviteter.

Dagliga vanor

Hundar är vanedjur och mår bra av att ha rutiner, de gillar att få mat och promenader på regelbundna tider. Många hundägare upplever att deras hundar “kan klockan” de kommer och säger till när det är matdags eller att promenaden dröjer.

Var noga med att hunden har en egen sovplats som bara är hundens, dvs ingen annan ska göra anspråk på bädden. Hunden ska kunna känna sig trygg i att ingen kommer och tar platsen, har man flera hundar i familjen är det bra att ha flera bäddar på olika ställen så hundarna kan välja att ligga på varsitt håll om de vill, ofta ligger de tillsammans, men det är alltid bra att ha flera sovplatser så de kan gå undan om de vill.

På promenaderna

När vi är ute på promenad kan vi med enkla medel visa våra hundar att vi tar hand om saker och ting. Att genom handling visa hunden “Jag fixar det här, du behöver inte” gör att hunden kan slappna av och släppa på kontrollen av omgivningen. Om jag hela tiden tar mitt ansvar i olika situationer som kan uppstå lär jag min hund att den inte behöver ta ansvar, det fixar jag.


Ett exempel är hundmöten. Om vi möter en hund som beter sig på ett utmanande sätt tex skäller/morrar/gör utfall etc så tar jag ansvaret för min hund genom att behålla lugnet och placera mig mellan den mötande hunden och min egen hund. Då blir jag en naturlig barriär för min hund och den kan slappna av, inget hemskt kommer att hända.


Eventuellt vänder jag på min hund så den har rumpan mot den mötande hunden och droppar godisar på marken, då får min hund annat att tänka på och behöver inte bekymra sig om den mötande hunden.


Om jag agerar i affekt och tex drar i min hunds koppel och kanske till och med skäller på den mötande föraren kan jag istället bygga upp ett obehag i min hund och lägga grunden till en osäkerhet som senare kan leda till att min egen hund börjar med oönskade beteenden i hundmöten.

Enkla regler

För att bygga trygghet med din hund behöver du tänka på att sätta regler som är rimliga och som du kan hålla i “alla väder”.


På mina kurser brukar jag säga att “lagt kort ligger”, det vill säga har du sagt nej är det nej, har du sagt sitt är det sitt, inte ligg. Håller du på den enkla regeln kommer det att vara mycket lättare att vara konsekvent och därmed också schysst mot hunden.


Man kan absolut rucka på sina regler ibland. Hunden kommer inte att utveckla en massa oönskade beteenden bara för att den tex får komma upp i soffan någon enstaka gång även om ni bestämt att den inte får vara i soffan. Däremot kan det vara otroligt viktigt att hålla en annan regel som till exempel att hunden ska vänta på tillåtelse att hoppa ur bilen.


Jag lär alla mina hundar att de måste vänta på ”varsågod” innan de får hoppa ur bilen av den enkla anledningen att jag är rädd om dem och inte vill att de ska skada sig. Ibland när vi är ute och åker måste jag stanna vid starkt trafikerade vägar för att rasta dem och då kan det vara förenat med livsfara både för dem och andra trafikanter om de hoppar ur bilen så fort bakluckan/burdörren öppnas.

Hur visar du då din hund att den kan lita på dig och vara trygg tillsammans med dig?

  • Var generös med vänlig kroppskontakt tex smekningar, klappar, ligga nära. Skäm bort din hund med kärlek, omtanke och närhet.

  • Var lugn och bestämd. Ha några enkla, men viktiga regler och håll dem.

  • Låt hunden vara med familjen när ni gör saker tex när ni äter middag, den kanske kan få ligga under bordet eller någon annan plats i köket/matrummet när ni äter, då känner den sig delaktig i er familj.

  • Var den som tar ansvaret på promenaderna och ”tar stöten” vid hundmöten, när ni går runt hörn, genom trånga passager. Var den som möter eventuella faror/läskiga saker först. Visa hunden att den kan lita på dig i alla väder.

  • Ge din hund en bestämd sov- och matplats och lämna den ifred när den äter eller sover i sin bädd.

  • Träna ”ryggsäck” eller att ha hunden stående mellan dina ben för att hjälpa den att slappna av i olika situationer (jag kommer att beskriva de två metoderna i nästa inlägg i den här bloggserien).


84 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page